Sportscholen nog even dicht. Hoe blijf je actief?

Sporten nu de sportscholen en verenigingen dicht zijn, hoe doe je dat? Kun je de discipline opbrengen, heb je de kennis, de ruimte en ben je in het bezit van de benodigde attributen om een goede workout te doen?

Fit blijven (of worden) tijdens deze corona-crisis vergt misschien wat meer creativiteit, maar het kan ook meer inzichten geven. Je kunt er bijvoorbeeld achter komen dat je tot meer in staat bent dan je dacht. Ook kun je creatief zijn met de tools die je inzet. Met een stoel of kruk kun je namelijk best ver komen. Door meer variatie in je training kan het zelfs zo zijn dat je meer plezier beleeft.

Bewegen is belangrijker dan sporten

Hoe zou je het aan kunnen pakken? Allereerst is het misschien goed om te weten dat bewegen belangrijker is dan sporten. Stel: je sport 3x per week intensief, maar verder zit je de hele dag achter een beeldscherm, verplaats je jezelf met de auto en ’s-avonds hang je op de bank. In dat geval kun je stellen dat je een ‘sedentaire’ leefstijl hebt. De 3 uur sporten per week wegen niet op tegen het dagelijks vele zitten en inactief zijn.

Deze leefstijl brengt de nodige risico’s met zich mee, het wordt in verband gebracht met o.a. een hogere bloedsuikerspiegel, grotere kans op insulineresistentie en een hogere bloeddruk. In dit geval zou je er goed aan doen om te beginnen met het onderbreken van de zitmomenten. Je zou hiervoor elk halfuur een alarm kunnen zetten om vervolgens een minuut in beweging te komen. Maak daarnaast in de pauze eerst buiten een wandeling (flink doorstappen/brisk walking) voordat je gaat lunchen. Doe hetzelfde voordat je aan het avondeten begint. Deze veranderingen dragen meer bij tot een goede gezondheid, dan af en toe intensief sporten.

Online lessen volgen

Terug naar het sporten. Sportscholen en verenigingen zijn nu dicht en het is geweldig om te zien hoe het internet uit zijn voegen barst van de (vaak ludieke) initiatieven om op een alternatieve manier aan de slag te kunnen. Vaak bieden de ondernemers hun klanten een online lesrooster aan, zodat de lessen thuis (live) kunnen worden gevolgd. Plan je liever zelf jouw sportmomenten in? Dan kun je op youtube veel workouts vinden. Bij de webwinkels zijn de fitnessattributen niet meer aan te slepen en de challenges vliegen je via social media om de oren.

Hoe maak je tussen zoveel aanbod de juiste keuze? Allereerst: omarm het idee dat je anders aan de slag moet dan je gewend was. Deze situatie dwingt je om uit de comfortzone te stappen waar je misschien al jaren in zat. Maak een planning voor je sportmomenten en houd je daar ook aan. Ga geen dingen doen waarvan je niet zeker bent of je ze correct uit kunt voeren en ga niet finaal over je eigen grenzen heen. Spierpijn is niet erg, maar de kans op blessures is groot als je niet weet wat je doet en je geen professionele begeleiding in de buurt hebt.

Thuis werken biedt mogelijkheden

Werk je op dit moment thuis, maak dan van de gelegenheid gebruik. Je kunt makkelijk in je sportoutfit achter de laptop zitten en in plaats van een theepauze op kantoor, kun je nu bijvoorbeeld 2x per dag een korte workout van 10 minuten doen. Behalve dat het goed is voor je lijf, geeft het je ook meer focus om weer door te kunnen met je werk, een mooie win-win situatie!

Kijktips:
https://www.youtube.com/channel/UCoyUiCFXmWVp9RkRJqT4Lbw/videos

Blijf in beweging

Joyce Puister | Orthomoleculair Therapeut