Wat zegt het tijdstip dat je wakker wordt?

Alle indrukken die je gedurende de dag opdoet worden tijdens de slaap verwerkt. Daarnaast kunnen de spieren die overdag hard hebben gewerkt tijdens de slaap ontspannen en herstellen. Ook zijn er nog andere lichaamsprocessen die gedurende je nachtrust beter verlopen, zoals het aanmaken van nieuwe cellen en afweerstoffen. Slaap is dus noodzakelijk voor het herstellen van lichaam en geest. Word jij regelmatig wakker? Lees veder om te weten wat het tijdstip zegt dat je wakker wordt.

Zorg voor een goede nachtrust

Helaas ervaren steeds meer mensen slaapproblemen. Dit kan samenhangen met het feit dat men steeds drukker is en veel ‘aan het hoofd heeft’. Ook spelen gezonde voeding en voldoende ontspanning een rol. Eet je bijvoorbeeld te veel vet, dan heeft je galblaas meer te verwerken en kun je daardoor ‘s nachts wakker worden. Rust je niet voldoende tussendoor, dan kan het moeilijker zijn om ‘s nachts goed tot rust te komen. Het is van groot belang om alle onderdelen van een gezonde leefstijl (voeding, suppletie, beweging, ontspanning) voldoende aandacht te geven. We slapen toch allemaal het liefst als een roos?

een goede nachtrust is belangrijk voor je herstel. Wat zegt het tijdstip dat je wakker wordt?

Wat zegt het tijdstip dat je wakker wordt over je organen en/of voeding

Volgens de Chinese geneeskunde werkt je lichaam in verschillende tijdsperiodes, waarbij er elke paar uur een bepaalde energie naar bepaalde delen van je lichaam wordt gestuurd. De werking van de organen worden vergeleken met de werking van een accu die langzaam leeg loopt en na 24 uur weer opgeladen wordt. Wordt je dus regelmatig op hetzelfde tijdstip wakker, kijk dan wat dit zou kunnen betekenen. Slaap is een noodzaak. Onvoldoende oplaadtijd zorgt voor onvoldoende rust en herstel.

Tussen 21 – 23u is je lichaam bezig met je metabolisme en hormonen. Wordt je in deze tijdzone wakker, dan zit je vaak ‘in je hoofd’. Er zijn wellicht gebeurtenissen die nog niet zijn verwerkt. Ook kan het te maken hebben met je voeding als je bijvoorbeeld laat hebt gegeten. Daarna gaan je lever en galblaas aan de slag tussen 23 – 01u. Wordt je dan wakker? Dan kan het zijn dat je lever wat ondersteuning nodig heeft. Heb je misschien te veel vetten geconsumeerd? Dan kan het ook zo zijn dat je galblaas overuren maakt.

Rond 01u begint je lichaam aan de ontgifting en vernieuwing van de cellen. Als je tussen 01 – 03u wakker wordt kan dat een indicatie zijn van frustraties, negativiteit of woede. Het is heel belang om emoties te tonen en vooral niet op te kroppen. Daarna zijn je longen aan de bak. Deze zijn druk bezig met het voorzien van je lichaam van voldoende zuurstof. Tussen 03 – 05u wakker worden wordt aan dit proces gelinkt. Om weer in slaap te vallen kan het enorm helpen om wat simpele ademhalingsoefeningen te doen.

De vroege uurtjes (05 – 07u) worden gerelateerd aan de dikke darm. Je lichaam is rond deze tijd druk bezig met het afvoeren van giftige stoffen. Ongezond of laat eten kan hier een negatieve invloed hebben. Het is ook direct de reden dat veel mensen ‘s ochtends vroeg direct naar de wc gaan. De dikke darm staat voor het loslaten. Komen er veel emoties los, dan kan dit resulteren in een dunnere ontlasting. Houd je dingen vast? Dan kun je dat merken door een trage stoelgang en/of zelfs constipatie.

Word je regelmatig wakker, kijk dan op de klok of dit altijd rond dezelfde tijd is. Volgens de Chinese geneeskunde worden we wakker door het slecht functioneren van die organen. Je kunt het betreffende orgaan ondersteunen door je leefstijl aan te passen om dat orgaan te ontlasten of te voorzien van extra voedingsstoffen.

“Zorg ervoor dat jouw trein naar dromenland geen vertraging heeft”

Romy Piacenza | Manager marketing en communicatie